Esikoisessani alkoi jo aivan pienenä näkyä perfektionistin
luonnetta. Heti puhumaan opittuaan hän alkoi sanoa: ”Mä en osaa, tee sinä!”,
vaikka kyse olisi ollut harjoiteltavasta asiasta, kuten piirtämisestä. Jossain
vaiheessa päätin karsia mahdollisimman paljon piirteisiin viittaamista, kuten ”oletpas
sinä hyvä siinä”. Aloin viljellä kehuja, kuten: ”Vau, hoituipas se hienosti,
oletkin harjoitellut tosi paljon!”.
Yrittämään ja harjoittelemaan kannustaminen
on tehnyt ihmeitä. Nykyään lapsi näkeekin mahdollisuuksien maailman, ja enää
harvoin valittaa osaamattomuuttaan. Hän on ymmärtänyt, että harjoitteleminen
kuuluu taitojen oppimiseen ja tuntuu uskovan voivansa oppia mitä vain! Nyt
onkin niin, että jos itse satun vastaamaan johonkin kysymykseen, etten osaa,
niin lapsi vastaa: ”No... yritä, äiti.”
Kuinka usein vastaammekaan itsellemme: ”En pysty.
Mahdotonta.”? Kuinka usein unohdamme kykymme oppia ja oivaltaa? Miten suuren
virheen teemmekään, jos kuvittelemme olevamme aikuisia ja jotenkin valmiita? Syntyy mukavuusalue, joka
peittää alleen luovuuden ja uudistumisen. Jossain vaiheessa maailma
ympärillämme on muuttunut, mutta me haraamme vastaan, sillä pelkäämme: jospa en
enää pystykään?
Katsoin Yle TV1:n esittämän dokumentin Johan Vennisestä,
joka dokumentin kuvauksen mukaan ”räjäyttää luolaa ja rakentaa puutarhaa
korkealle kalliolle, elää yksin mökissään ja syö ruohoa. Hän on liki 90-vuotias
ja täysin sokea.” Suosittelen katsomaan Areenasta. Dokumentti antaa käsityksen
siitä, miten paljon rajaamme mahdollisuuksiamme kuvittelemalla eteemme
mahdottomuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti